Consequences

Bieffekt är ett väldigt roligt ord. En effekt som inte är menad är en bieffekt, oavsett om den är bra eller dålig. På mediciner är det något man alltid pratar om och är orolig för. Det roliga är att ett preparat oftast har, eller har haft många användningsområden. 
 
Exempelvis används vissa antihistaminer mot illamående, sömnproblem och som ångestdämpande, vilket antagligen då inte gör det så konstigt att man kan tycka sig bli dåsig av sin allergimedicin.
 
Centralstimulantia, närmare bestämt metylfenidat som är den aktiva substansen i Ritalin, Medikinet, Concerta m.fl. har precis som antihistaminer en hel del andra användningsområden. Narkolepsi och bipolär sjukdom är de offentliga idag som jag förstått, men förr använde man liknande preparat som bantningspiller och för att hålla soldater vakna under längre perioder.
 
Jag har "drabbats" av en väldigt vanlig "bieffekt", nämligen aptitlöshet. När jag började med den för ett halvår sen vägde jag 138kg, och idag väger jag precis 20kg mindre. Har då minskat med strax under 1kg per vecka i genomsnitt, och det har gjort att jag fått avbryta medicineringen och prova andra preparat några gånger. Nu verkar min läkare tycka att jag hanterar det bra, och låter mig ha kvar den. 
 
Tillbaka till ordet bieffekt. Anser någon som läser detta att det är något negativt med detta? Jag är 2m lång, och har en idealvikt på strax över 100kg, och som det ser ut så kommer jag inte bli undernärd det närmsta året iaf. 
 
Varför jag undrar är för att samtliga som fått höra detta har tyckt att jag ska avbryta medicineringen direkt, och tror i princip att jag kommer avlida inom kort, när jag i verkligheten faktiskt äntligen mår relativt bra, och får dessutom en spark i baken med min hälsa som bonus. Jag förstår att många bara är oroliga för att dom bryr sig, men om folk tycker att det kan vara positivt med en ihophäftad mage, så tordes väl detta vara småpotatis?
 
Aja. Blev inspirerad av att jag nästan kunde få på ett par chinos som jag inte kunnat använda på typ sju år, så jag köpte mig ett hopprep - Till allas våras nöje! :D
 
(Speciellt grannarnas)
 
Fridens liljor!
 
Obs. Kalsongchock! 
 
 
 

Kommentera här: