First appearance

När jag fick min diagnos, eller snarare när jag påbörjade utredningen så letade jag febrilt efter lösningar, behandlingar, mediciner och tips för att negera min ADHD

Idag vet jag bättre, men enbart för att jag gått igenom VARENDA JÄVLA video och guide på nätet. Slutsatsen jag kunnat dra, är att symptomen är för djupt in för att nås utifrån, och mot dessa är det tyvärr endast medicin som fungerat för mig. Allt annat har varit förnekelse eller extremt dåliga kompromisser.

Nu förmedlade jag precis de dåliga sidorna först för att ha det avklarat. Nu kommer vi till allt som inte är i rakt nedstigande led relaterat till ADHD, utan till allt man skapat för att må så bra som möjligt. Pratar naturligtvis om försvarsmekanismer i form av vanor, beteenden, rutiner(or lack thereof) och respons, både positiv och negativ, som svar på krav och förväntningar från alla, inklussive en själv.

Förståelse och självinsikt - Först var jag tvungen att förstå vad funktionsnedsättningen faktiskt berodde på. Allt med dopamin, noradrenalin och hur det påverkar vakenhet, behovstrappan och ger oss dåliga förutsättningar för många obligatoriska uppgifter. Utan detta gick det inte att veta vad som var en normal persons problem, och vad som var specifikt.  

Etablera en baslinje – För att öht kunna förändras behövde jag komma tillfreds med en enkel slutsats. Jag behövde inse att jag inte alltid var störst, bäst och vackrast. Många vill gärna få det till att ADHD är en superkraft, men det är det verkligen inte. Svart på vitt har det ställt till med många magnituder av fler problem, än vad det gett mig fördelar.

Jag behövde bli bekväm med att jag inte kan använda någon annan än mig själv som måttstock, vilket också blivit min lösning till att sluta sluta skuldbelägga min omgivning för mina misslyckanden. Min mor och far har alltid mantrat ”Man är sin egen lyckas smed” och ”´Livet är vad man gör det till”, vilket var något bland det värsta jag visste, fram tills jag verkligen förstod innebörden. Det betyder inte att livet alltid kommer vara slitsamt, och att man får acceptera en jobbig tillvaro, utan att för att kunna bli nöjd och tillfreds måste man bygga sin egen tillvaro, och inte förlita sig på att någon annan kommer göra det åt en. En subtil skillnad, men för mig var den väldigt omvälvande.

Älska problemlösning – Nu kommer vi till den svåraste punkten. Att faktiskt stå ansikte mot ansikte med sina problem är inte kul någonstans, och jag säger inte att det är lätt, MEN, det är jävligt mycket värt i längden.

Tekniken jag har är att när jag nu ställs inför ett problem, och slutit ögonen, vänt om till fosterställning, så bryr jag mig inte om problemet i sig utan iaktar min respons och ställer tre frågor – Varför mår jag dåligt? Vad behövs göras för att lösa det? Hur lång tid tar det?

Även fast orden i sig inte är särskilt kraftfulla så får det min hjärna att börja komma till slutsatsen att jag snabbare mår bra av att lösa problemet, än att ignorera det. Svårt så in i helvete är det till en början, men det blir tillslut en rutin, och nu använder jag det på allt från att behöva gå upp ur sängen, till att ringa ett jobbigt samtal eller varför inte motivera sig till att hämta mobilladdaren innan telefon dör? ;)

Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Sammanfattningsvis så har detta hjälpt mig ta mig igenom min första termin på KTH, gå ner I vikt hälsosamt, vårda mina relationer och till sist känna mig någorlunda tillfreds med mig själv. Det är fyra saker jag ALDRIG lyckats med tidigare.

Det enda jag bränt mer än tid och tålamod är broar, och tillslut sitter man själv och undrar vem fan man nu ska skylla på? Om detta äntligen får tillhöra mitt förflutna så kommer jag vara den lyckligaste människan på planeten.

Tack för att ni finns, det är verkligen till alla våras nöje! =)

Fridens liljor!

 

 

Kommentarer:

1 Kicki:

Underbart att läsa, kul att du uppnått något du inte trodde gick. Grattis, vad kul!

Svar: Det är verkligen långt från optimalt, men att helt plötsligt kunnat förändra sina sämsta sidor är helt underbart, det ska jag inte sticka under stol med. Väldigt kul att du kommenterade :)
Spritt

2 milina.blogg.se:

Jag har både add och asperger, egentligen adhd men min asperger tar över lite! Tar inga mediciner och vill inte göra det heller. Även om energin kan bli väldigt jobbig, speciellt på kvällen när man ska sova, så finns det massa bra med add som jag inte vill medicinera bort! :)

Svar: Då ska du inte medicinera :) Alla är olika, och reagerar olika. Jag berättar endast min historia. Väldigt kul att det finns liknande som kommenterar :)
Spritt

3 Bambi:

Jag har ingen diagnos själv även om det mer eller mindre misstänkts att hela min syskonskara har någon form av diagnos. MEN en närstående väldigt ung person går igenom ett helvete pga vad som troligen kan vara ADHD. Som närstående.. (det kanske är svårt för dig att säga) men hur borde man, rent generellt, tänka och göra. För ja.. han som antagligen har en diagnos och är under utredning as we speak.. han får all hjälp han kan få just nu. Men alla runt omkring påverkas ju också. Det är hemskt att se hur han mår utan att kunna göra något åt det. Jag har läst artiklar, berättelser på bloggar osv och utökat min förståelse och kunskap. Men det är så svårt ändå.

Svar: ADHD har tyvärr den genetiska egenskapen att det är 50% chans att man får sådan genetik om någon av ens föräldrar har det. Som närstående är det väldigt svårt att göra något radikalt. Allt handlade för mig om hur mottaglig jag var, och hur intresserad jag var till att kämpa. I grunden behövde jag känna att jag inte var ensam, och att man visste att man inte skulle förlora något på att anförtro sig. Det som hjälpt mig mest är att inte sätta upp orimliga mål, utan sätta upp egna rimliga mål, och sedan göra det bästa av situationen, även om det inte blir så bra. För mig var den här kataklysmiska perioden som du beskriver ändå begänsad, och om du som anhörig känner att du kan och orkar så är det bästa du kan göra att visa rent stöd när personen inte är mottaglig, och när humöret förändras så är det väldigt välkommet med hjälp och råd.
Nu blev det långt här, men det som hjälpt mig utöver det jag skrev i inlägget är att lära sig tänka som om man vore i KBT-behandling, och hela tiden uppmuntra sig själv till att ifrågasätta sitt beteende. Beroende på hur stabil personen är i allmänhet så finns det väldigt mycket utbildningar att få från psykiatrin, och om ni behöver redskap och hjälpmedel så ber ni behandlaren remittera er till en arbetsterapeut. Utöver detta så finns det även möjlighet att från kommunen få något som heter boendestöd, som helt enkelt hjälper en att organisera, betala räkningar, göra upp listor för jobbiga moment, och i allmänhet vara ett stöd till personen.

Sedan om personen studerar har hen möjlighet att få stöd i sin studiemiljö, men då främst på högskolenivå. Det kan vara allt ifrån någon som hjälper en med anteckningar till förlängda skrivtider på tentor osv.

Det sista jag vill nämna, men mest som en parentes är att man kan söka stöd hos kommunen, och då i form av pengar. Personer med ADHD går in under socialtjänstlagen som säger att man har rätt till hjälp för att få en dräglig tillvaro. Varningens finger är att man kan ha svårt att få något, i och med att dessa prövningar görs individuellt, och statistiken är tyvärr emot en.

Satan vad mycket text det blev. Du får höra av dig om du har fler frågor :)
Spritt

4 Anonym:

Tack för att du delar med dig ❤

Kommentera här: